كثير من الهواة يحب جمع العملات والمسكوكات الرسمية لبلاده، الا ان بعض البلاد كان لحضارتها القديمة ابلغ التأثير في تاريخ العالم مما جعل دور سك ( بل واحيانا دولا وحكومات) اجنبية – تصمم مسكوكات مستوحاة من تاريخ هذه الحضارات العريقة ومن بين هذه الدول مصر.
ولوحظ مؤخرا الاحتفاء باثنتين من هذه النوعية الفريدة من الميداليات والتي صورت احداها “الالة “اوزوريس “ واخري حملت شكل مومياء فرعونية، فلاحظت مجلة “المقتني العربي” اهتمام العديد من الهواة بهذه القطع فعزمنا علي الاتصال بالفنانة صاحبة هذه التصميمات الرائعة فكان هذا اللقاء مع النحاتة الشهيرة “هايدي واستويت”:
سيدتي، بادئ ذي بدء نود ان نرحب بك في مجلة “المقتني العربي” وهي مجلة اليكترونية مجانية رائدة في مجال الهوايات، كذلك اود ان اسجل اعجابي الشخصي بموهبتك الفنية واسلوب عرضك لمواضيع من التاريخ الفرعوني علي المسكوكات الحديثة.
مرحبا بك! اولا اود ان اسجل سعادتي البالغة بإجراء حديث كهذا مع مجلة تخاطب الهاو العربي والمصري ويشرفني ان شخصا مصريا مثلك يظهر اهتماما بطريقة عرضي الشخصية لحضارة اجداده.
عظيم جدا .. “هايدي” علي حسب علمي انك فنانة امريكية، فما الذي جذب فتاة امريكية للحضارة الفرعونية بهذا الشكل حتي تقرر اصدار طاقم كامل يجسد الفن الفرعوني برؤية حديثة؟
همم، كنت اراهن علي انك ستسأل سؤالا كهذا، لنري اذا: بالفعل انا متأثره جدا باعمال النحت الفرعونية القديمة، تحديدا خطوطها الواضحة والقوية الي جانب بساطة التفاصيل مما يجعل التصميمات الفرعونية مميزة عن بعد – الي جانب هذا فقصص التاريخ المصري الي جانب اساطير الالهة يساعدانني في الابتكار وتخيل الرسوم والمواقف. اول مرة رأيت الفن المصري كان من خلال عدد قديم من مجلة “ناشيونال جيوجرافيك” اتني بها ابواي وانا طفلة فوقعت في غرام هذه الحضارة فورا! فيما بعد امضيت عددا لا يحصي من الساعات في متحف “المتروبوليتان” بنيويورك لدراسة اصول واساليب الفن الفرعوني.
تبدو كرحلة مثيرة حقا، هلا عرفتينا بتاريخك كفنانة محترفة وما المطلوب كي يصبح المرء مصمم عملات؟
علي الرحب والسعة، وانا صغيرة احببت الرسم والتلوين بشدة، بداياتي كانت بدار سك “صن شاين” بولاية “ايداهو” وعملت هناك لمدة ١١ عاما والي جانب عمل التصميمات كنت ايضا اقوم بنحت وتجهيز قوالب السك لكني الان اركز اكثر علي الجانب الفني من الانتاج. اهم نصيحة يمكنني منحها في مجال النحت هي الاستعداد للتعلم خارج الفصل فلا توجد مدارس لتعلم فن تصميم المسكوكات، كذلك مطلوب توافر شغف وحب شديدين للفن لانها ليست مهنة مجزية من الناحية المادية الا انها مدعاة للفخر ان يري المرء عمله في يد هواة يقدرونه.
واليوم؟ اين “هايدي”؟
اليوم انا اعمل نحاتة ومصممة مسكوكات وميداليات منذ عام ١٩٨٧ وهو عملي الأساسي، الي جانب العملات قمت ايضا بنحت تماثيل كبيرة في السابق. بالمناسبة ربما لا يعرف الكثيرون ان هذه ليست اول تجربة لي مع التصميمات ذات التأثر المصري اذ كنت قد صممت توكنات تحمل نقوشا فرعونية لاحد الملاهي بمدينة “لاس فيجاس” ومن الطريف ان هذه القطع تعتبر نادرة اليوم اذ يبحث عنها الكثير من الهواة!
لاشك ان تجاربك السابقة افادت تصميماتك الاحدث اذا! والي جانب الفن المصري، ما الفنون الاخري المحببة لقلب الفنانة “هايدي واستويت”؟
انا اعشق الفن الايطالي والبولندي ايضا – مزيج عجيب الا تري هذا معي؟
هذا حقيقي! حسنا، فلنتكلم عن هذه القطع تحديدا، هل لك ان تصفي لقراء “المقتني العربي” رحلة تصميم ميدالية من ميدالياتك؟
سعادتي كانت لا توصف طبعا عندما طلب مني تصميم مجموعة ميداليات مبنية علي قصص الالهة الفرعونية القديمة، لكن لم ارد ان انقل او حتي اقلد الاعمال الأثرية المعروفة انما اثرت ان استخدم خيالي واسلوبي الشخصي لتصميمات حديثة ومثيرة في ان واحد. الاستقرار علي موضوع كل مسكوكة هو عادة اصعب جزء، يلية شهور طويلة من البحث والدراسة ورسم الاسكتشات واخيرا يأتي الدور علي مرحلة نحت التصميم وهو بالنسبة لي يحمل اقصي قدر من الاستمتاع الا انه لا يتعدي سوي اسابيع قليلة!
ذكرت انك انتجت ميداليات ذات نكهة مصرية في السابق فهل هذه القطع من نفس المجموعة ام انها مجموعة جديدة؟
في الحقيقة هاتان القطعتان تمثلان جزء من نفس مجموعة القطع فرعونية الطابع والتي صدرت علي مدار الأعوام القليلة الماضية، ومثلت الهة وشخصيات مصرية مثل الملكة “كليوباترا” والالهة “انوبيس” و “سوبك” و”خنوم” .المجموعة كلها من انتاج دار سك خاصة تدعي “بروفيدنت ميتالز” وكان لي شرف تصميمها جميعا. هذا العام قررنا اصدار تصميمات “اوزوريس” و المومياء.
وهل تكون المجموعة اكتملت بهذا الشكل؟
ليس بعد! هناك علي الاقل قطعتان بعد قطعة “اوزوريس” – انتهيت من احداها بالفعل لكن لا يمكنني البوح باسرارها بعد، علينا بالصبر حتي صدورها! اما بعد ذلك فهو امر راجع للهواة، فلو نجحت هذه القطع هي الاخري لبدءنا التخطيط لقطع تالية.
اثرت فضولنا! ومتي تصدر القطعة القادمة في اعتقادك؟
في الحقيقة كنت اود تحديد ميعاد دقيق لك، لكن هذا الأمر برمته بيد دار السك لا بيدي!
هايدي، هل التفاصيل التقنية للإصدار من العوامل المؤثرة علي نجاح القطعة من الناحية الفنية؟
هذا حقيقي، اولا هذه القطع مصنوعة من الفضة وهو عنصر ناعم يمكنه ادراك التصميم تماما وثانيا ان هذه القطع تحديدا تصدر بوزن ٢ اونصة (حوالي ٦٢ جرام) مما يمكنني من استخدام طرق الحفر شديدة العمق الي جانب استخدام المرتفعات العالية في اجزاء اخري من التصميم.
شكرا لاتاحتك الفرصة للتعرف علي اسلوب عملك وفنك وكذلك تتمني “المقتني العربي” مزيدا من النجاح لمجموعة الميداليات المصرية – واخيرا سنبقي علي تواصل معك ونشاركك بأسئلة القراء ومقترحاتهم
شكرا جزيلا ولا اخفيك سرا انني سعيدة باهتمامكم بأعمالي.
Most of us love collecting the official coinage and medals of our own countries, however some countries’ ancient civilisations have had such a profound impact on the history of the world that some mints (and ocassionally foreign governments) would design and produce medals inspired from those ancient civilisations, one of those countries is Egypt.
Recently two amazing medals were produced; one depicting the ancient god Osiris and another with a design of an Egyptian mummy. The Arab Collector magazine noticed the growing interest around these two beautiful medals and was determined to speak to the artist behind the production, her name is Heidi Wastweet.
Heidi, before we begin we just wanted to welcome you and thank you for accepting to hold an interview with The Arab Collector, the foremost magazine dedicated to Arab numismatics around the world, I also wanted to put on record my personal fascination with your work, particularly how you depict ancient Egyptian themes on modern medals.
So kind of you! It is very flattering that someone who is Egyptian is interested in my outsider interpretation of your culture. I’m happy to answer your questions!
Fantastic, so Heidi, I understand that you’re an American medallic artist, what attracted you so much to pharaonic art that you decided to create an entire series of modern Egyptian-themed medals?
Hmm, I had a feeling you’d ask me that, Let’s see… well obviously I’m greatly influenced by ancient Egyptian Carving. I love it’s clean lines and economy of detail which makes it bold and easily visible at any distance. The creativity of the mythology makes my imagination soar. I first saw it in the National Geographic magazines that my family got when I was a child. I dream of going there but have not yet gone. I have spent countless hours in the Egyptian collection at the MET museum in NYC.
Sounds like a truely intriguing journey, can you tell us more about how you became a professional artist and what’s required to be succesful at it?
Certainly! I got my start at Sunshine Mint in Idaho and worked there for 11 years. I had no former experience in medals but was already dedicated to the arts in painting and drawing. I soon fell in love with medallic art and eventually stopped painting in order to focus on sculpture. At the mint I was also a die engraver but now that I’m independent I can narrow in on just the art. Being a medallic artists requires one be willing to learn outside the classroom because there are not schools that teach it. It also take great passion because it is not particularly lucrative. I spend most of my days working alone but fortunately I don’t mind solitude. Ultimately it is a rewarding career.
And now? What does Heidi focus on in her career?
Well, I’ve been working full time as a medallic artist since 1987. I also have done large public art sculpture and fine art studio work. (which can be seen on my website wastweetstudio.com) I have not done many Egyptian theme coins but many years ago I did series of silver gaming tokens for Luxor in Las Vegas. They have become rare now and have become a collectors item.
So your new creations must’ve benefitted from your previous experience then! Apart from Egyptian art, do you have any other favourite influences?
I’m also heavily influenced by Italian and Polish art. A strange combination isn’t it?
Indeed it is – OK let’s talk about these new medals specifically, can you explain the journey from creation to production to our readers?
I was thrilled when I was asked to design a whole series of coins based on Egyptian gods. I did not want to try to copy or imitate the ancient work but to use my imagination and my style to make something new and exciting. Coming up with the idea is the hardest part and the sculpting is the most fun part. It takes months of research and thinking and sketching (during which time I’m juggling many other projects). The creating the plaster models takes just a few weeks.
You mentioned that you had created Egyptian inspired medals in the past, are these part of the same set or is it a new set entirely?
These two belong to the same set that includes Egyptian gods and characters and has featured Cleopatra, Anubis, Sobek and Khnum. The series is minted by Provident Metals and I’ve had the pleasure of designing them all, this year we introduced Osiris and the mummy.
And is the set now complete?
Not yet! We are hoping to do at least two more after that as long as collectors are interested and I have finished the next in the series but it is still under wraps so I can’t reveal it yet.
We’re very excited now – when do you think the next one will come out?
I wish I had a timeline for you but that is up to the mint.
Heidi, we were wondering, do the technical aspects of a coin have any impact over the success of the design?
That’s very true, This series has a lot for creativity and because they are 2 ounces of silver I can use a combination of raised and incused carving for an ultra high relief medal.
Thank you so much for allowing us a peek into your creative thought, The Arab Collector wishes you all the best and we will share with you any further questions our readers may have.
Thank you too, It is really meaningful to me that you felt I represented the culture well.